E-postklienter

Här hittar du allt du behöver för att komma igång med din e-post – inklusive guider för de vanligaste e-postklienterna och alla viktiga Loopia e-postinställningar, oavsett om du använder Windows, Mac, mobil eller Linux.

Windows

Mac

Mobil & surfplatta

Linux

Använder du en annan e-postklient?

Inga problem! Kika på vår sida med inställningar för e-postservrar och portar så kan du enkelt lägga in dem manuellt i din klient.

Så här fungerar e-post hos Loopia

När du sätter upp din e-post kommer du att få välja mellan IMAP och POP3 – två olika sätt att hantera e-post. Alla våra e-postadresser fungerar med båda alternativen, men vilket du väljer påverkar hur du jobbar med din e-post.

Låt oss gå igenom skillnaderna:

IMAP – bästa valet för flera enheter

IMAP passar dig som:

  • Läser e-post från flera enheter (t.ex. dator, mobil, surfplatta)
  • Vill att all e-post ska sparas på servern
  • Behöver dela en brevlåda med andra personer

När du använder IMAP lagras alla e-postmeddelanden på våra servrar. Det betyder att du ser samma innehåll oavsett var du loggar in – perfekt om du ofta växlar mellan olika enheter. Du kan dessutom organisera dina mejl i mappar, se vilka mejl som är lästa/olästa och synka skickade/raderade/utkast mellan enheter.

Tips! Vår webbmail använder också IMAP. Så allt du ser i Outlook eller mobilen – ser du även där.

SPAM-filter är aktiverat som standard. Skräppost läggs automatiskt i mappen ”SPAM”, som syns i IMAP och i webbmailen.

POP3 – för dig som föredrar att jobba offline

POP3 passar dig som:

  • Enbart läser e-post från en dator
  • Vill ladda ner och spara e-posten lokalt
  • Inte behöver tillgång till samma e-post från flera enheter

Med POP3 hämtas mejlen hem till datorn och tas bort från servern. Det passar bra om du alltid använder samma dator och vill jobba med din e-post utan att vara uppkopplad.

OBS! POP3 fungerar inte bra om du loggar in från flera enheter – då kan mejl försvinna eller skapa konflikter.

Underkataloger (t.ex. egna mappar) sparas lokalt på datorn, inte på servern.

SPAM-filter finns även här, men SPAM-mappen är bara synlig via IMAP och webbmailen – inte via POP3.

Var den här artikeln till hjälp?

Relaterade artiklar

Få hjälp via fjärrsupport

Klicka på knappen nedan för att starta fjärrsupport via ISL. Ange sessionskoden du fått från oss och klicka på Anslut, så är vi med dig alldeles strax!

Starta fjärrsupport