Skapa e-postanvändare i Microsoft 365-portalen

Skapa användare i Microsoft 365 snabbt och enkelt! I den här guiden visar vi steg för steg hur du lägger till en ny användare direkt i Microsoft 365-portalen.

För att kunna skapa nya användare i Microsoft 365 behöver du ha administratörsbehörighet. Saknar du det? Inga problem! Följ vår guide: Så gör du din användare till administratör i Microsoft 365

1. Logga in i portalen

Gå till portal.office.com och logga in med ditt administratörskonto. När du är inloggad ser du översiktssidan.

Klicka på ”Administratör” i menyn.

2. Lägg till en ny användare

Nu öppnas Microsoft 365 Admin Center.

  1. Klicka på ”Lägg till en användare” uppe till vänster
  2. Klicka på ”Användare” i vänstermenyn
  3. Välj ”Aktiva användare”

3. Fyll i användaruppgifterna

Här fyller du i:

  • Förnamn och efternamn
  • Visningsnamn
  • Användarnamn (e-postadress)

Du kan välja att skapa ett eget lösenord direkt, eller låta Microsoft generera ett automatiskt.

Glöm inte att välja rätt produktlicens för användaren – annars kommer e-post och andra tjänster inte fungera som tänkt.

Klicka på ”Lägg till” för att gå vidare.

4. Ange alternativ kontaktadress

Här anger du en alternativ e-postadress (till exempel en privat e-post) för återställning av lösenord. Microsoft skickar även inloggningsuppgifterna hit om du valt att inte skapa lösenordet själv.

Klicka på ”Skicka e-postmeddelandet och stäng” för att slutföra.

Nu är användaren skapad och redo att börja använda Microsoft 365. Du kan logga in direkt med de inloggningsuppgifter som skickats ut via e-post.

Tips! Det kan vara en bra idé att påminna nya användare om att byta lösenord vid första inloggningen för att göra kontot extra säkert.


Behöver du hjälp med att skapa en e-postanvändare? 

Kontakta vår samarbetspartner TechBuddy så får du hjälp av en Buddy som är expert på e-post från Microsoft 365 hemma hos dig, på ditt företag eller på distans. 

Läs mer och boka en Buddy

Var den här artikeln till hjälp?

Relaterade artiklar

Få hjälp via fjärrsupport

Klicka på knappen nedan för att starta fjärrsupport via ISL. Ange sessionskoden du fått från oss och klicka på Anslut, så är vi med dig alldeles strax!

Starta fjärrsupport