*OBS*
Outlook 2010 har nått sitt ”end of life” och har inte uppdaterats av Microsoft sedan 2020.
Detta innebär att en del funktioner inte fungerar fullt ut och att eventuella säkerhetshål inte kommer åtgärdas.
Sedan 1 november 2021 kan inte Outlook 2010 ansluta till Microsoft 365.
Här behöver du som använder programmet hitta ett alternativ.
Outlook 2010 är ett e-postprogram som är utvecklat av Microsoft. Det innehåller fler funktioner än exempelvis Outlook Express, Outlook 2003 och Outlook 2007. Outlook 2010 följde med Microsoft Office 2010. Outlook 2010 erbjuder stöd för bland annat POP3, IMAP och SMTP. Programmet har även inbyggd adressbok och kalender med schemaläggning.
Ställa in ett nytt konto
Starta programmet enligt de medföljande instruktionerna. Om du startar programmet för första gången så får du automatiskt fram guiden Skapa ett nytt e-postkonto. I annat fall går du in i menyn Arkiv och väljer Info följt av att du klickar på knappen ”lägg till konto”.
I detta fönster bockar du för alternativet Konfigurera serverinställningar eller ytterligare servertyper manuellt. Klicka därefter på Nästa för att gå vidare.
I nästa fönster klickar du för alternativet Internet e-post följt av Nästa för att gå vidare.
I nästa fönster fyller du i följande:
Klicka därefter på knappen Fler Inställningar på fönstrets högra sida.
Välj fliken Utgående server. Klicka här i alternativet Den utgående servern (SMTP) kräver autentisering och se till att Använd samma inställningar som på servern för inkommande e-post är iklickat.
Välj fliken Avancerat. Byt här ut värdet i fältet Utgående server (SMTP) från 25 till 587. Klicka sedan på OK följt av Nästa.
Klicka slutligen på Slutför. Nu är allt klart.