Vad trevligt att du vill bli kund hos oss och låta oss förvalta din e-posttjänst!
Notera att denna guide inte flyttar din e-post från din nuvarande leverantör, utan endast aktiverar e-poststödet hos oss på Loopia, men möjliggör så att du kan skicka och ta emot meddelanden via oss strax därefter.
För att få en fungerande e-posttjänst hos oss på Loopia det krävs ett par saker:
- Du skapar ett konto hos oss på Loopia för ditt domännamn
- Skapa dina önskade e-postkonton
- Lägg till e-postkontot i din enhet, med Loopias inställningar
- Peka om domännamnet från din nuvarande leverantör*
* Detta kan se lite olika ut beroende på vilken leverantör du använder dig av just nu, men generellt sett borde du kunna;
- Logga in hos din nuvarande leverantör
- Gå till ”DNS-editor”, ”Zone editor” eller liknande för att redigera domänens DNS inställningar
- Välj att ta bort domänens nuvarande ”MX-records” från ”@”
- Lägg till följande ”MX-records” på @:
----------------------------------------------------------------
| HOST | TYPE | TTL | PRIO | DATA |
| @ | MX | 3600 | 10 | mailcluster.loopia.se |
| @ | MX | 3600 | 20 | mail2.loopia.se |
----------------------------------------------------------------
När dessa records är tillagda på din domän, kommer all e-posthantering att göras via Loopia inom 1-3 timmar ungefär.
Notera alltså att detta inte flyttar några meddelanden från din tidigare leverantör till oss på Loopia, men möjliggör så att du kan skicka och ta emot meddelanden via oss strax därefter.
Det är fortfarande fullt möjligt att flytta meddelanden efter du gjort allt detta och lättast är att dra dina meddelanden mellan mapparna i din e-postklient, så kopieras de automatiskt till vår server.